De valkuilen bij het opruimen!
Wat maakt opruimen zo lastig
Van 22 tot en met 26 maart 2021 vindt de Nationale Opruim Week plaats, een initiatief van de NBPO (Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers). Tevens de eerste week van de lente. Een mooi moment om thuis weer orde en overzicht te creëren na de winter en het vele thuis werken.
Maar wat, als het niet lukt om je woning opgeruimd te krijgen en te behouden! Je niet weet hoe je moet starten door te weinig overzicht! Je niet weet waar je de tijd vandaan moet halen door drukte! Er kunnen allerlei persoonlijke redenen zijn waardoor het opruimen in huis toch niet zo ‘gewoon’ is.
Troost je, je bent niet de enige die met opruimproblemen kampt. Wat zijn nu precies de valkuilen als je gaat opruimen en ontspullen? Hieronder een aantal voorbeelden:
Opruimen zonder plan
Je wilt schoon schip maken met de bergen wasgoed, overvolle kasten, stapels post en papieren. Je hebt er schoon genoeg van en gaat op een zaterdag aan de slag. Grote kans dat je aan het einde van de dag hevig gefrustreerd tussen een stapel spullen zit en dat de bende nog groter lijkt dan normaal.
Waarschijnlijk kom je tijdens het opruimen allerlei half afgemaakte projectjes tegen die je nog steeds interessant vindt of trekken je fotoalbums de aandacht. Voor je het weet ben je afgeleidt en zit je uren met je neus in je fotoboeken te kijken. Aan het einde van de middag heb je nog geen halve vuilniszak vol spullen verzameld. Je bent niet meer bezig met de opruimruimklus, maar ben afgeleid door je eigen brein.
Als opruimcoach ga ik ook niet doelloos bij klanten aan de slag. Samen bespreken we eerst de hulpvraag en maak ik een plan van aanpak zodat je weet wat er gaat gebeuren. Dit geeft duidelijkeheid en rust en zorgt voor focus!
Je familie is geen excuus
Je hebt jezelf als doel gesteld om te gaan opruimen maar je partner en/of kinderen staan niet te springen. Ze zien het nut niet in van opruimen en komen met allelei excuses om maar niet mee te helpen. Een veelgehoorde redenen om zelf dan ook maar niet te gaan opruimen. Maar zo gebeurd er natuurlijk nooit wat.
Kom je, tijdens het opruimen, spullen tegen van gezinsleden die op een verkeerde plek in huis liggen? Stop ze in een krat of bak, zet de naam van het gezinslid erop, en vraag aan die persoon om zelf de spullen uit de krat weer op zijn plek te leggen. Geef ze een duwtje in de rug!
Het te groot zien
Een rommelig huis kan resulteren in een huis met stress. Rommel onstaat meestal niet in één dag, dus kan ook niet op één dag opgeruimd zijn! Als je in één keer alles wilt aanpakken, verlies je snel de moed.
Hou de opruimstapjes zo klein en concreet mogelijk. Zo klein dat je geen excuus hebt om er niet aan te beginnen. Bijvoorbeeld: één boekenplank, één hoek van de tafel, één badkamerkast. Ga voor die kleine succeservaringen.
Niet voldoen aan de standaard
Kijk naar bovenstaande foto’s. Een perfect opgeruimde kledinglade en een overzichtelijk bureau, zelfs mooi gestyled. Dit soort afbeeldingen kom je dagelijks veel tegen. In folders, tijdschriften en woonprogramma’s op TV zie je perfect ingerichte woon- of slaapkamers. Dat is natuurlijk niet voor niets. Het geeft de standaard weer voor hoe een huishouden zou moeten functioneren.
Tenminste, er is altijd nog een verschil tussen goed en perfect. Het is belangrijk dat je huis als een thuis voelt; een plek om te ontladen. Ik ben van mening dat dit niet het geval is wanneer chaos, gebrek aan ruimte en teveel taken op je to-do lijst, de overhand hebben. Een woning hoeft er van binnen echt niet heel minimalistisch uit te zien, er moet immers ook geleefd worden. Maar een goede balans vinden voor jezelf en je gezin is hierin wel belangrijk. Dat wordt toch opruimen!
Veel mensen hebben veel te veel spullen . De meeste van onze bezittingen hebben we eigenlijk helemaal niet nodig, we dénken ze alleen nodig te hebben. Daarom is het, naast opruimen, heel belangrijk om een stapje terug te doen. Kies er bewust voor om alleen nog maar spullen aan te schaffen die je écht nodig hebt. Zo help je niet alleen je portemonnee, maar ook je stresslevel een handje.
Vraag een gratis 'Organizing Boost' Sessie aan!